Swartbergpas

25 september 2016 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Weg uit de drukte van de stad. Vandaag rijden we naar de Kleine Karoo, een dal tussen bergketens in. Het verslag lezen jullie een dag later, want de logde heeft alleen WiFi in het eetgedeelte, dus we uploaden later. En naar dat eetgedeelte wandel je niet zomaar even toe. Een dikke 300m stijl pad naar benee en terug omhoog, goed voor de spieren. De logde heeft slechts 3 chalets en wordt gerund door een jong Zuid-Afrikaans stel. We worden hartelijk ontvangen en eten 's avonds met de andere gasten van de braai (bbq) een heerlijke struisvogel-biefstuk. En struisvogels hebben ze hier genoeg, want de Kleine Karoo barst van de struisvogel-boerderijen. Een stel uit Zuid-Afrika is hier voor een lang weekend, de andere gasten  zijn 3 Duitse heren die voor een Afrikaanse natuurorganisatie en musea nachtvlinders/motten vangen. Deze heren zijn dan ook de hele nacht bezig met het vangen van die beesten rond hun geïnstalleerde lampen. Niet dat wij daar last van hebben, maar we vinden het nogal curieus.

Het terrein is enorm groot, dat je er makkelijk kunt verdwalen. Er lopen naast een giraffe, verschillende antilopen, een paar zebra's en een varken rond. We kletsen gezellig tijdens het eten, leren alles over het vangen van motten en het bereiden van echte zuid-Afrikaanse mellie-pap en Bobotie, klimmen de berg weer op en vallen tevreden in slaap.

Vandaag (zondag) rijden we over de indrukwekkende Swartbergpas. Prachtige vergezichten.