Robbeneiland

23 september 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Na een goede nachtrust in een heerlijk bed en een smakelijk ontbijt rijden we terug naar de car-rental om de auto om te ruilen. De band loopt weer langzaam leeg en om daar nu helemaal mee naar Johannesburg te rijden. We krijgen een nieuwe Jeep Compass mee en gaan er qua grootte en comfort meteen op vooruit

We karren door naar de Tafelberg, want het weer is helder en goed en dat betekent een mooi uitzicht. Slik...wachttijd van 1,5 uur!! Dan maar geen Tafelberg. Even verderop ligt Signal Hill waar je ook een mooi viewpunt hebt op de stad. Vanaf hier springen een paar waaghalzen met een parapente de diepte in. We kijken wat rond en gaan dan richting Waterfront.

Waterfront is het meest toeristische deel van Kaapstad. Eigenlijk niks voor ons, allemaal winkels en restaurantjes, maar de boot naar Robbeneiland vertrekt vanaf hier en die tocht hebben we 4 maanden geleden thuis al geboekt. We lunchen in het haventje en gaan om 15:00u de boot op. Sjemig wat een golven; we stuiteren alle kanten op en komen een half uur later op het eiland aan. We worden in bussen overgeheveld en krijgen een tour over het eiland. Een jonge gids vertelt ons over de geschiedenis en het heden van Robbeneiland. Onderweg langs de kust trakteert een walvis ons op zijn springkunsten.....wow. We rijden over het mooie groene eiland, maar zien ook de lepra-begraafplaats en de lijsteen-groeve waar de gevangenen dag in dag uit hebben geploeterd. Die lijsteen was zo wit, dat 80% van de gevangen er onherstelbare oogbeschadiging van heeft overgehouden. De gids weet echt alles over dat eiland en vertelt dat zo boeiend en mooi dat het ons ontroert. In de gevangenis zelf vertelt een ex-gevangenen over het leven binnen de muren en natuurlijk mag de cel waarin Nelson Mandela negentien jaar gevangen heeft gezeten niet ontbreken. Heel indrukwekkend allemaal.

Nog vol van de indrukken snacken we wat bij KFC en duiken vroeg ons bedje in.